Mer från bolag Publicerat: 2018-03-27 12:32:00

Community Entertainment Svenska AB: Community Entertainments storsatsning på e-sport skapar nya möjligheter och synergieffekter

Tidigare i vår förvärvade Community Entertainment (CEAB) e-sportbolaget Red Reserve. Förvärvet är ett led i CEAB:s ambition att bredda produktutbudet och hitta nya, spännande affärsområden. Red Reserve blev i och med förvärvet Skandinaviens första noterade e-sportbolag.

CEAB är profilerade inom gamification, en stadigt växande företeelse vars syfte är att skapa ett större engagemang kring
verksamheter och bidra till en mer inspirerande kommunikation. Specifikt utvecklar och erbjuder man olika
quizprodukter för företag som bland annat vill sprida information om sin verksamhet på ett mer lustfyllt sätt eller
använda quiz som utbildningsverktyg. I företagets kundportfölj samsas större etablerade varumärken som bland många
andra SJ, Dagens Nyheter, ASSA ABLOY och Pirelli.

CEAB har under senare år strävat efter en högre omsättning och en mer omfattande handel med bolagets aktie. Av den
anledningen har CEAB under en tid aktivt sökt möjligheter att utvidga affärskonceptet till nya marknader, vilket kan ge
både omsättningen och intresset för bolagets aktier en skjuts. Med detta i sikte valde man att förvärva bolaget Red
Reserve. Förvärvet av Red Reserve AB ger CEAB nya marknadsförutsättningar för sina produkter, genom att man får
tillgång till en väsentligt utvidgad marknad som till stor del är internationell. De flesta aktörerna på gaming-marknaden
söker efter intressant innehåll som kan locka folk till deras hemsidor eller arrangemang. Det är i detta sammanhang som
synergierna mellan CEAB och Red Reserve blir särskilt synliga och intressanta. CEAB:s quizprodukter kan med fördel
utgöra till exempel pausunderhållning under spel och turneringar, lära ut spel och spelfinesser samt integreras i de
digitala spelplattformarna.

För Red Reserves del utgör CEAB:s kunder en attraktiv målgrupp i form av potentiella sponsorer, då många företag idag
letar efter olika möjligheter att nå just den kundgrupp som e-sporten tilltalar. E-sporten är ett snabbt växande fenomen,
med många följare med intressant demografi, vilket attraherar nya grupper av aktieköpare. Detta bekräftas av att många
större bolag har de senaste åren tagit stora steg in i e-sporten. Audi, Jack & Jones, Coca-Cola, Mercedes och Gillette är
några exempel. Även många idrottsklubbar satsar stort på e-sport. Exempelvis har Paris Saint-Germain, Manchester
United, Valencia och FC Köpenhamn framgångsrika Fifa 18-lag.
Förvärvet skapar därigenom uppenbara synergimöjligheter för bägge bolagen.

Red Reserve är som sagt verksamt på gaming-marknaden, vilket ej bör förväxlas med gambling-marknaden. Gambling
är föremål för licenskrav, medan gaming är en underhållningsföreteelse. E-sport är helt enkelt tävlingsvarianten av
gaming, och all e-sport utgår från lagen som tävlar i sporten. Runt e-sporten har det sedan vuxit upp ett stort
ekosystem, bestående av bland annat speltillverkare, tävlings- och eventarrangörer, streamingtjänster, digitala esportarenor,
mediaföretag och hårdvarutillverkare.

E-sportmarknaden beräknas omsätta ca 1,5 miljarder USD 2020. Prispengarna för samtliga e-sportdiscipliner uppgår
sammantaget till ca 90 miljoner USD per år. Framgångsrika lag och spelare handlas för miljontals USD. Cirka 300
miljoner entusiaster följer e-sport i olika mediakanaler.
Läs mer om de nordiska ländernas stora intresse och marknadernas olika storlek i denna artikel från Business Insider
Nordic: Sweden and Denmark are going crazy about eSports

Red Reserve

Idag har Red Reserve ett av världens fem bästa Call of Duty-lag. Nyligen blev laget tvåa vid en majortävling i Atlanta,
en framgång som gav närmare 400 000 kronor i prispengar. Dessutom har man ett ungt Counter-Strike-lag, rankat
topp 35 i världen, och nyligen kontrakterade man tre av världens bästa Hearthstone-spelare. Hearthstone har ca 70
miljoner utövare och Red Reserves Hearthstone-lag är redan helt finansierat av en sponsor.

Red Reserves lag och spelare är som vilka världselitidrottare som helst. Man lägger ner mycket tid på den
regelbundna och dagliga träningen och inför stora turneringar samlas laget för hårdkörning och finslipning. De tre lag
som Red Reserve nu har i drift spelar internationella storturneringar varje helg över hela världen, många gånger med
miljoner i prispengar.

Red Reserve för idag dialog med såväl svenska små- och storbolag som multinationella företag kring sponsring och
samarbete. Som del i ett noterat bolag ökar intresset för lagen, och svenska företag får allt mer upp ögonen för
möjligheterna med e-sport.

Red Reserves intäkter kommer redan idag från flera håll – sponsorer, prispengar, events, spelartransfers och
merchandise. Spelartröjor från professionella e-sportspelare är lika eftertraktade som en Zlatan-tröja är i
fotbollsvärlden. Red Reserve har för närvarande sponsorer i form av Razer, världens ledande leverantör av hårdvaror
till gaming-marknaden, gamingstol-tillverkaren E-Win samt Battleriff, som är en digital spelplattform.

Red Reserve håller i skrivande stund på med rekrytering av en marknadsansvarig vars första uppgift blir att bearbeta
CEAB:s kundstock, där det finns ett stort antal potentiella sponsorer och partners till Red Reserve. Likaså planeras
offensiva satsningar när det gäller förstärkning av lagen, rekrytering av lag i nya e-sportgrenar och ytterligare
organisationsuppbyggnad.

För ytterligare information och bilder för fri publicering, kontakta:
Patrik Andersson, CEO Red Reserve, tfn 0769-47 73 66, E-post:patrik@redreserve.org
Olav Törnblom, vd Community Entertainment, tfn 0702–190 406, e-post: olav@comentab.se
www.comentab.se
www.redreserve.org


Utdrag från e-sportartikeln i Business Insider Nordic,
"Sweden and Denmark are going crazy about eSports –
here are the numbers to prove it":

The world of eSports is booming.
• Nordic gamers are driving much of the growth in the industry.
• Sweden and Denmark are the second and third biggest eSports markets in Europe,
according to a new report by PayPal and Superdata.

Sweden and Denmark are super powers in eSports. The countries
do not only have the highest concentration of professional eSports
players in the world. The gamers up north are also among the most
dedicated – and eager to spend money. Despite the countries’
sizes, Sweden and Denmark are the second and third biggest
eSports markets in Europe, only topped by Russia. This according
to a new report by Paypal and analyst company Superdata.

The Swedish market amounts to $31 million, notes the report.
Danes’ consumption of eSport is estimated to $22 million.
Finland is not far behind, placing 7th in the ranking with a total
consumption of $14 million. Norway is ranked ten with $8 million.
The numbers can be compared to the biggest market (Russia)
which is estimated to $38 million.

The figures are based on tickets and products related to eSports, as
well as sponsorship and brand profiling. Sales of computer and
console games are taken out of the calculation.

While the European market is predicted to reach its peak in 2019, in
terms of audience and players, the Swedish market will continue to
grow fast, according to the report. It predicts that Swedes will spend
a whopping 350 million Swedish krona ($42 million) on eSports by
the end of next year.

As many as 20 percent of Swedes watch eSports through online platforms
such as Twitch and Youtube. It is four times the average among Europeans.




Community Entertainment har utvecklat en IT-plattform och en metod där företag kan skapa egna quizer i kommunikationssyfte. Vi har dessutom skapat en hög kompetens inom innehållsmarknadsföring, gamification och quiz. Syftet är att företag på ett engagerande, underhållande och informativt sätt kan få definierade målgrupper att lära sig mer om produkter och tjänster, presentera information om interna målsättningar eller utbilda medarbetare, nyanställda eller samarbetspartners. Red Reserve är, genom sammanslagningen med Community Entertainment, Skandinaviens första noterade e-sportföretag. Red Reserve har idag framgångsrika lag i både Counter-Strike och Call of Duty (där bland de fem högst rankade lagen i världen).